Чуждестранните оскари не са ни чужди. Не би било голяма смелост да се твърди, че повечето от тях, с много редки изключения, се превърнаха в класика. И останаха така в аналите на киното и сякаш оттам п...

„Берлинале“ е фестивалът, който може да наречем приобщаващ. За разлика от Кан и Венеция, където наградите се печелят от филми, за които почти никой никога не би казал, че са провал дори ко...

Посещавам Венецианския кинофестивал от три десетилетия. Там наистина съм като у дома си. Видях години на възход и на падения. Убедих се, че най-важната фигура на Мострата е нейният директор, който под...

През 2004 г. кинокритикът Джеймс Куанд за първи път използва термина „екстремизъм“ за съвременното френско кино, опирайки се на ключови думи като „шокова тактика“, „...

Пол Верховен за пореден път се старае като режисьор максимално да запази баланса между псевдохоливудската си общодостъпност и вулгарната си артхаус трансгресивност, докато игриво мобилизира кодовете и...

„Електрическата църква“ – така нарича Тами Фей Бейкър (1942–2007) общността от телевизионните пастори като нея и съпруга ѝ, Джим Бейкър, и милионите вярващи в тях зрители. Двам...

Фантастично-страшен филм в естествено приказния декор на Исландия, чиято премиера се състоя в Кан, критиците нарекоха „бъдещ култ“, а ексцентриците от „А24” светкавично ку...

Според архаичен грузински ритуал душата на човек оставала заклещена на мястото на смъртта, ако е настъпила извън дома. Затова и трябвало най-младият роднина да извърви пътя от там до родния дом на поч...

„Крадец“ е филм на Майкъл Ман от 1981 г., в който един престъпник, току-що прехвърлил 40-те, се опитва да сбъдне своята неизненадващо еснафска житейска мечта: дом, кола, съпруга, дете, охо...

Филмите на ужасите винаги са заемали гранична позиция в историята на киното. Между „високото“ и „ниското“ изкуство историята на жанра е белязана от борби за легитимация и поред...

През 2013 г., когато „А24“ купува правата за разпространение на „Под кожата“, компанията съществува едва от година и филмът на британския режисьор Джонатан Глейзър се оказ...

Ето ни пред един филм на кинокомпанията „A24“, който се радва на специално внимание с номинации и награди от различни критически асоциации. Залага на особен вид съспенс – смесиц...

Ако Холивуд, най-общо казано, промотира и брани американската мечта, въпреки все по-очевидната ѝ несъстоятелност на фона на ценностната криза, в която се намира северноамериканското общество, то така...

„Призрачна история“ е истински образец на авторското кино – подобно на „Дървото на живота“ (2011, реж. Терънс Малик) и „2001 Космическа одисея“ (196...

Преди да вземе тазгодишната награда за главна мъжка роля в „Бащата“ на драматурга (в случая режисьор и съсценарист) Флориан Зелер, Антъни Хопкинс вече се беше порадвал на „Оскар...

През последните няколко години в англоезичното кино се забелязва бум на филми, разглеждащи отблизо болезнената история на систематично маргинализираните чернокожи общности в САЩ и Великобритания. Само...

Женомразката шега за „пътя на срама“ (walk of shame) е циничен начин да упрекнеш жена, прибираща се вкъщи рано сутрин, за това, че е облечена със снощните си дрехи. Именно с такъв „п...

„Звук на метал“ грабна две награди на тазгодишните оскари – за най-добър звук и за най-добър филмов монтаж. Първата отиде при Никола Бекер, ветеран, работил върху над 200 проект...

Връчващите американските награди „Оскар“ (давани от Американската академия за филмово изкуство) ще направят непростима грешка, ако не дадат някои от статуетките си на „Манк&ldqu...

„Убежището“ на Тяго Гедеш е филмът на месец ноември в онлайн фестивала за европейско кино ArteKino Festival и може да бъде гледан безплатно. Макар и малко дълъг, португалският ф...

Дванайсетият филм на Габриеле Мучино е първи в класацията на най-гледаните филми в Италия през тази година. За модел на „Най-хубавите години” служи шедьовърът на Еторе Скола „О...