След като спечели „Златна палма“ през 2017 г. с „Квадратът“ (остра, провокативна сатира за кухия свят на съвременното изкуство), Рубен Йостлунд този път насочва язвително-...

Каква ли награда би взел този израелско-италиански филм от официалния конкурс на несъстоялия се фестивал в Кан през 2020 г.? Със сигурност „Ето ни тук“ нямаше да остане незабелязан, к...

Когато в самия край на „Планета“ чуваме познати реплики от класики на Новата вълна, всичко си идва на мястото и чак изглежда донякъде странно, че филмът е испански, а не френски. Цяла...

„X“ е завръщането на инди режисьора Тай Уест към хоръра след сравнителния неуспех на „В долината на насилието“ (2014) – опитът му да направи уестърн, пречупен п...

Додеяло ви е от така наречените „драми за израстването“, където недооформени невръстни личности се сблъскват с реалността, за да отидат доброволно да учат в по-хубав, по-скъп и по-престиже...

С подобно закачливо заглавие осемкратно номинираният за „Оскар“ режисьор Пол Томас Андерсън дарява най-интимния си филм досега. Поначало „Лакрицова пица“ се наричала вериг...

„Дете на глухи родители“ (CODA) е относително „свеж“, но и комерсиално издържан опит да се разчупи клишето на филмите за изпълнения с перипетии край на юношеството и сладко-гор...

„Вещици“, „пророчества“, „магия“, „власт“, „низост“, „кръв“, „халюцинации“, „шум и ярост“ - ако трябва д...

„Силата на кучето“ е черният пиар на уестърна. Като лешояд филмът на Джейн Кемпиън взима най-ценното от корубата на класическия жанр и залага очаквания, на които после се присмива без...

Пословичното скандинавско щастие, за което все тръбят статистиките, се дължало, оказва се, на традиционно ниските очаквания по тези ширини. „Човешка позиция“ на норвежеца Андерс Ембле...

Този стойностен филм беше един от най-пострадалите от пандемията КОВИД-19. След като представи Италия на „Берлинале“ (2020) и спечели „Сребърна мечка“ за най-добра мъжка р...

Оказва се, че един от най-енигматичните режисьори, които познават жените повече, отколкото те самите познават себе си, може да бъде контекст и претекст на филм от жена. Полът има значение в „Ост...

Чуждестранните оскари не са ни чужди. Не би било голяма смелост да се твърди, че повечето от тях, с много редки изключения, се превърнаха в класика. И останаха така в аналите на киното и сякаш оттам п...

„Берлинале“ е фестивалът, който може да наречем приобщаващ. За разлика от Кан и Венеция, където наградите се печелят от филми, за които почти никой никога не би казал, че са провал дори ко...

Посещавам Венецианския кинофестивал от три десетилетия. Там наистина съм като у дома си. Видях години на възход и на падения. Убедих се, че най-важната фигура на Мострата е нейният директор, който под...

През 2004 г. кинокритикът Джеймс Куанд за първи път използва термина „екстремизъм“ за съвременното френско кино, опирайки се на ключови думи като „шокова тактика“, „...

Пол Верховен за пореден път се старае като режисьор максимално да запази баланса между псевдохоливудската си общодостъпност и вулгарната си артхаус трансгресивност, докато игриво мобилизира кодовете и...

„Електрическата църква“ – така нарича Тами Фей Бейкър (1942–2007) общността от телевизионните пастори като нея и съпруга ѝ, Джим Бейкър, и милионите вярващи в тях зрители. Двам...

Фантастично-страшен филм в естествено приказния декор на Исландия, чиято премиера се състоя в Кан, критиците нарекоха „бъдещ култ“, а ексцентриците от „А24” светкавично ку...

Според архаичен грузински ритуал душата на човек оставала заклещена на мястото на смъртта, ако е настъпила извън дома. Затова и трябвало най-младият роднина да извърви пътя от там до родния дом на поч...

„Крадец“ е филм на Майкъл Ман от 1981 г., в който един престъпник, току-що прехвърлил 40-те, се опитва да сбъдне своята неизненадващо еснафска житейска мечта: дом, кола, съпруга, дете, охо...