В затвор. Представям си, че така се чувства всеки наркоман, осъзнал зависимостта си и факта, че единственият евентуален изход от пропадането е да мине през друг затвор – клиниката за лечение на...

Заглавието на носителя на „Златна мечка“ от последното „Берлинале“ 2022 е името на малко селце в Каталуния, родното място на 36-годишната испанска режисьорка Карла Симон....

С най-новия си филм „Екстериор, нощ“, представен в извънконкурсната програма на Кан „Премиери“, 82-годишният Марко Белокио надхвърля и надскача себе си. Режисьорът нарушава пра...

Несъмнено един от най-трепетно чаканите филми в Кан беше най-новото попълнение във филмографията на корейския режисьор Парк Чан-уук. Утвърденият автор на съвременни класики от типа на Oldboy (200...

Макар и 85-годишен, полският ветеран Йежи Сколимовски за пореден път си тръгна от Кроазет с награда в ръка: най-новият му филм със заглавието „Ио“ (ономатопея на звука, който издава м...

„Носталгия“ на Марио Мартоне е една от по-тихите, фино скроени кинотворби в тазгодишната официална програма на фестивала в Кан. Както подсказва заглавието, филмът е медитативно ангажи...

„Звезди по обед“ заема достойно място в дългия списък на радикално концептуалните и некомфортно взискателни спрямо аудиторията им филми на Клер Дени. Френската режисьорка посяга отнов...

Люкас Донт се завръща с нов филм в Кан, и то в официалната селекция – едва няколко години след като пълнометражният му дебют „Момиче“ (2018) грабна наградата на ФИПРЕССИ в рамки...

Братята Дарден са винаги неизменна част от официалната селекция в Кан, когато имат нов филм – едно от негласните преимущества да си печелил цели два пъти „Златната палма“ (първият за...

След като спечели „Златна палма“ през 2017 г. с „Квадратът“ (остра, провокативна сатира за кухия свят на съвременното изкуство), Рубен Йостлунд този път насочва язвително-...

В новия си филм Дейвид Кроненбърг се завръща към корените си – към поднесения концептуално дистанцирано, с привидно хладна прецизност и стерилност хорър, фокусиран върху човешкото тяло и в частн...

Появата на серийните убийци като феномен е била винаги тясно свързана, първо, с живота в алиениращи урбанистични условия, и второ, с мизогинните изблици на агресия срещу жените от страна на търпя...

Мястото на рецензия за „Бай Иван: Филмът“ трябваше да е в тематичния брой за успеха в българското кино. „Филмът“ попада в темата на броя – от една страна, сериозен зрител...

Каква ли награда би взел този израелско-италиански филм от официалния конкурс на несъстоялия се фестивал в Кан през 2020 г.? Със сигурност „Ето ни тук“ нямаше да остане незабелязан, к...

Когато в самия край на „Планета“ чуваме познати реплики от класики на Новата вълна, всичко си идва на мястото и чак изглежда донякъде странно, че филмът е испански, а не френски. Цяла...

Филмът излиза през 2022-ра, когато младата бургаска поетеса Петя Дубарова можеше да бъде на 60 години, ако не беше напуснала драговолно живота едва на 17. Сценаристките Нели Димитрва и Валентина Ангел...

„X“ е завръщането на инди режисьора Тай Уест към хоръра след сравнителния неуспех на „В долината на насилието“ (2014) – опитът му да направи уестърн, пречупен п...

Въпреки че не получи „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм, „Лунана: як в класната стая“ спечели много повече. Първият филм от кралство Бутан, който успя да се класира в п...

Додеяло ви е от така наречените „драми за израстването“, където недооформени невръстни личности се сблъскват с реалността, за да отидат доброволно да учат в по-хубав, по-скъп и по-престиже...

С подобно закачливо заглавие осемкратно номинираният за „Оскар“ режисьор Пол Томас Андерсън дарява най-интимния си филм досега. Поначало „Лакрицова пица“ се наричала вериг...

След Кан, където получи „Златна камера” за най-добър дебют, представяне в Сараево, Торонто, Пула и Триест, „Мурена” (Хърватия-Бразилия-САЩ-Словения) взе и наградата за най...