„Делото“ на Алексей Герман-младши е един от първите филми, които гледах в Кан тази година (в „Особен поглед“, с алтернативно заглавие „Домашен арест“), и един от по...

Чела съм две книги на Харуки Мураками: едната ме увлече, другата – никак. Лесно мога да повярвам, ако някой ми каже, че останалото му творчество е чудесно или напротив, ужасно е скучно. Но...

В една сцена от „Страхът изяжда душата“ на Фасбиндер Али и Еми седят в празно заведение на открито и се държат за ръцете. Той е мургав и говори развален немски, тя е бяла и доста по-възрас...

Журито на 74-тия Кан (6–17 юли 2021) успя да разпредели седем награди между девет от филмите в конкурса и пак да направи някои груби пропуски. Едно от най-проблемните решения на фестивалния фина...

Няма по-убедителен лъжец от този, който лъже първо себе си. „Ред рокет“ на Шон Бейкър се занимава с такъв един образ, опасно съчетал в своята личност ред детински качества, които го правят...

Първата Златна палма в последния ден от 74-тото издание на Кан – почетна, за цялостно творчество – беше връчена на Марко Белокио от неговия сънародник и колега Паоло Сорентино. В...

Чудак до чудака във винтидж дрехи и пастелни цветове; куклени къщурки, видeни отвън и отвътре в изящен детайл (с тонове книги, подбрани по цвят и престиж); съзвездия (все по-големи) от прочути лица на...

„Памет“ е като да се събудиш с амнезия в къща в джунглата. Навън се чува проливният дъжд, а в съседните стаи – радио, което сменя станциите и от което долитат откъслеци от мелодии и...

Помните ли Асгар Фархади от „Историята на Ели“ и „Развод“? Автора с трудните като ребус етични дилеми, вложени в правдоподобни, симпатични персонажи и разгледани от всички стра...

В „Карнавална нощ“ (1956) на Елдар Рязанов – класика, гледана до претръпване по телевизията от няколко поколения по времето на соца – за Нова година трудещи се подготвят вечери...

Ако някой се е отегчил от естетското витаене на „Гунда“ на Виктор Косаковски около една свиня и няколко кокошки, заснети в различни ферми в черно и бяло и без явна цел, да не се бои да гле...

Всеки, който обича да пътува, знае, че много често заминаването за някъде ни отвежда другаде и така е по-добре. „Купе №6“ на финландеца Юхо Куосманен („Най-щастливият ден в живота на...

Две неща правят от „Счупването“ на Катрин Корсини (1956) голямо кинопреживяване: страхотният актьорски състав и лудешката смяна на мащаба. Във филма личното устремно се редува с общото и д...

„Какъв ще станеш, като пораснеш?“ сигурно е един от най-често задаваните въпроси, откакто хората мислят за бъдещето. Децата отговарят всякак: „Балерина!“, „Космонавт!&ldq...

Леос Каракс (1960) прави филми толкова рядко, че всеки нов бива наречен „завръщане“. След ранния му първи пълнометражен „Момче среща момиче“ (1984) петте следващи са също, общо...

„Лъки“ е последният филм на актьора Хари Дийн Стантън, който напуска киното и живота на преклонна и завидна възраст. Възраст, почти равна на тази на киното. С актьорския си стаж в нег...

„Крадец“ е филм на Майкъл Ман от 1981 г., в който един престъпник, току-що прехвърлил 40-те, се опитва да сбъдне своята неизненадващо еснафска житейска мечта: дом, кола, съпруга, дете, охо...

Филмите на ужасите винаги са заемали гранична позиция в историята на киното. Между „високото“ и „ниското“ изкуство историята на жанра е белязана от борби за легитимация и поред...

През 2013 г., когато „А24“ купува правата за разпространение на „Под кожата“, компанията съществува едва от година и филмът на британския режисьор Джонатан Глейзър се оказ...

Ето ни пред един филм на кинокомпанията „A24“, който се радва на специално внимание с номинации и награди от различни критически асоциации. Залага на особен вид съспенс – смесиц...

Ако Холивуд, най-общо казано, промотира и брани американската мечта, въпреки все по-очевидната ѝ несъстоятелност на фона на ценностната криза, в която се намира северноамериканското общество, то така...